Wstecz

Uzależnienia behawioralne wśród dzieci i młodzieży

EDUProfilaktyka

Kurs internetowy

Uzależnienia behawioralne wśród dzieci i młodzieży

Autor kursu: Piotr Klimczyk – asystent w Akademii Nauk Stosowanych Stefana Batorego, psycholog szkolny w Szkole Podstawowej nr 4 w Skierniewicach, UX researcher i designer w Orion Belt Games, redaktor portalu o tematyce gamingowej Grajmerki oraz popularyzator nauki jako założyciel strony Psychologia Gier Wideo. Laureat konkursu Popularyzacja – Grywalizacja organizowanego przez portal eDoktorant (edycja 2023). Badawczo zajmuje się problematyką cyberpsychologii, psychologii narracyjnej oraz psychologii wychowawczej. Rozprawę doktorską pisze na temat tożsamościotwórczych aspektów gier wideo.

Dostęp do kursu:

Kurs dostępny na platformie kursy.eduprofilaktyka.pl.

Po zapisaniu się na kurs oraz dokonaniu opłaty użytkownik otrzymuje dożywotni dostęp do kursu.

 

Certyfikat:

Użytkownik może wypełnić test końcowy. Uzyskanie pozytywnego wyniku z testu (51%) jest równoznaczne z otrzymaniem certyfikatu potwierdzającego udział w kursie.

Opis kursu:

Kurs podejmuje temat uzależnień behawioralnych ze szczególnym uwzględnieniem uzależnienia uczniów od Internetu, mediów społecznościowych oraz gier wideo.

Zawartość kursu:

6 godzin szkoleniowych w postaci materiałów wideo, uzupełnionych pomocami edukacyjnymi, tj. scenariusze lekcji, ankiety informacyjne, plansze edukacyjne.

Pełny zarys tematyczny:

I. Wprowadzenie (35 min)

  • Kilka słów o prowadzącym.
    • rodzic,
    • nauczyciel,
    • dzieci i młodzież,
    • samorządy.
  • wiedza na podstawie badań naukowych;
  • przykłady z praktyki;
  • skupienie się na grach wideo i Internecie/mediach społecznościowych;
  • korzyści i zagrożenia;
  • kultura internetowa;
  • potrzeby rozwojowe dzieci, nastolatków, dorosłych oraz seniorów;
  • mechanizmy uzależniające;
  • materiały dodatkowe;
  • Dlaczego to takie ważne, aby mówić o uzależnieniach behawioralnych?
  • Czynniki kulturowe i aprobata społeczna – dlaczego trzeba od tego zacząć?
  • Czy uzależnienie to choroba? Świadomość poprzedza zmianę – gdzie szukać informacji i wsparcia?
  • Dlaczego pomimo debat w nauce nadal lepiej polegać na wnioskach badaczy i jakie są pułapki „z praktyki”?
  • Opis materiałów dodatkowych.
  • II. Uzależnienia (1 h)

    • Uzależnienia – podstawowe definicje i mechanizmy uzależnień behawioralnych.
    • Różnice między uzależnieniami behawioralnymi a uzależnieniem od substancji.
    • Podobieństwa między uzależnieniem behawioralnym a uzależnieniem od substancji.
    • Czynniki biologiczne, psychospołeczne i środowiskowe predysponujące do uzależnień behawioralnych.
    • Przykłady uzależnień behawioralnych.

    III. Uzależnienia II (1 h)

  • Uzależnienia behawioralne u dzieci i młodzieży – czy na pewno traktujemy je jak uzależnienia? Przykłady z praktyki gabinetowej.
  • Rola dorosłych w modelowaniu uzależnień – przykłady z praktyki gabinetowej.
  • Czy uzależnienie może być formą uczenia się? – zarys modelu uczenia się według Marka Lewisa
  • IV. Internet i media społecznościowe
    (1 h 20 min)

  • czy faktycznie społecznościowe?
  • polaryzacja i bańki informacyjne,
  • efekt odwrotny do zamierzonego na przykładzie aplikacji randkowych.
  • Popularne aplikacje.
  • bezpośrednie,
  • pośrednie (trudniej jest być ich świadomym).
  • FOMO,
  • szybka gratyfikacja,
  • aprobata społeczna,
  • dostępność.
    • Czy zakazywanie ma sens? – o teorii reaktancji
    • Internet jako narzędzie – jak z niego korzystać, aby zachować równowagę i korzyści?

    II. Uzależnienia (1 h)

    V. Gry wideo I (1 h 20 minut)

    • Sylwetka gracza (na podstawie raportu European Key Facts i Power of Play).
    • Gatunki gier wideo
    • Klasyfikacja PEGI
  • kultury graczy,
  • działu przemysłu,
  • ścieżki zawodowej,
  • kultury tekstu.
  • mechaniki hazardowe i inne czynniki zagrażające,
  • profilaktyka i czynniki chroniące,
  • źródło problemów czy ich objaw?
  • VI. Gry wideo II (35 min)

  • poznawcze,
  • edukacyjne,
  • społeczne,
  • rodzinne,
  • zawodowe.
    • Dlaczego rodzic powinien grać razem z dziećmi?
    • Propozycja tytułów

    VII. Opis materiałów dodatkowych

    Jak zgłosić się do kursu?

    Szkoła/samorząd/osoba prywatna może:

    II. Uzależnienia (1 h)

    Przysłać wypełniony formularz zamówienia. 

    Złożyć zamówienie w sklepie internetowym. 

    Złożyć zamówienie telefonicznie.