Wstecz

Jesteśmy drużyną – razem możemy osiągnąć wszystko!

EDUProfilaktyka

Program zapobiegania przemocy rówieśniczej

Autorka programu:

Oliwia Sprohs-Żylewicz – Psycholożka, pedagożka i psychoterapeutka systemowa w procesie certyfikacji. Jest absolwentką Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, członkiem Wielkopolskiego Towarzystwa Terapii Systemowej oraz Komitetu Ochrony Praw Dziecka. Prowadzi grupy psychoedukacyjne dla dzieci oraz osób dorosłych. Ukończyła m.in. szkolenie z Racjonalnej Terapii Zachowania, kurs trenerski z Treningu Zastępowania Agresji, Szkołę dla Rodziców i Wychowawców, kurs na mediatora rodzinnego.

Systematycznie poszerza swój warsztat pracy, uczestnicząc
w licznych szkoleniach w obszarze psychoterapeutycznej pracy z rodziną. Swoją pracę poddaje regularnej superwizji.

Narzędzia do realizacji programu:

Na potrzeby realizacji programu powstała platforma edukacyjna szkola.eduprofilaktyka.pl. Szkole, która zdecyduje się na uczestnictwo w programie, zostanie założone indywidualne konto (zabezpieczone loginem i hasłem). Konto będzie aktywne przez okres 12 miesięcy. Na koncie będą dostępne zestawy materiałów edukacyjnych (Pakiet interaktywny – materiały cyfrowe) umożliwiające przeprowadzenie kompleksowych zajęć profilaktycznych w szkole. Oprócz materiałów on-line szkoła otrzyma również zestaw materiałów drukowanych (Pakiet klasyczny – materiały drukowane) – ulotki dla uczniów oraz rodziców, plakaty).

Jaki jest koszt przystąpienia do programu?

Dostęp do programu sprzedawany jest w planach subskrypcyjnych (12-miesięcznych). Koszt przystąpienia 1 szkoły/placówki do programu wynosi 500 zł netto (615 zł brutto). Kwota 615 zł pozwala szkole na realizację programu w okresie 12 miesięcy od uruchomienia konta na platformie szkola.eduprofilaktyka.pl. Po upływie tego terminu subskrypcja zostanie automatycznie anulowana (nie będzie naliczana żadna dodatkowa opłata).

Jaka jest grupa docelowa
programu?

Uczniowie szkoły podstawowej (I-VIII klasa)

Cele programu:

Rozwijanie u uczniów umiejętności rozpoznawania, czym jest przemoc rówieśnicza w jej różnych, często ukrytych formach – fizycznej, słownej, relacyjnej (wykluczenie) oraz cyfrowej.

Kształtowanie wśród uczniów postawy szacunku i akceptacji dla różnic oraz dostrzegania w nich wartości i siły grupy.

Wzmocnienie u uczniów umiejętności rozpoznawania i bezpiecznego wyrażania emocji (ze szczególnym uwzględnieniem złości) oraz nauczenie ich wykorzystywania asertywnej komunikacji do konstruktywnego rozwiązywania konfliktów.

Przekazanie uczniom wiedzy na temat ich praw i osobistych granic oraz nauczenie ich, jak je chronić z poszanowaniem granic innych osób.

Rozwijanie u uczniów empatii i poczucia odpowiedzialności za atmosferę w klasie poprzez zrozumienie ról uczestników sytuacji przemocowej (ofiary, sprawcy i świadków) i naukę adekwatnego reagowania na krzywdę.

Wzmocnienie wśród uczniów umiejętności współpracy w zespole w celu budowania zintegrowanej i wspierającej się grupy, w której każdy czuje się ważny i potrzebny.

Pakiet cyfrowy
materiały interaktywne

Wszystkie materiały stanowiące PAKIET CYFROWY będą dostępne w wersji on-line. Nauczyciel będzie mógł dowolnie korzystać z materiałów przez cały okres programu (12 miesięcy od momentu przystąpienia do programu). Dzięki temu będzie mógł bez ograniczeń pobierać materiały, korzystać z nich w domu, przygotowując się do zajęć, drukować w ilości dostosowanej do potrzeb swojej klasy.

Przed rozpoczęciem zajęć profilaktycznych nauczyciel może zapoznać się z przewodnikiem dydaktycznym wprowadzającym do realizacji programu. W przewodniku są wymienione cele programowe oraz opis wszystkich materiałów edukacyjnych, wchodzących w skład zestawu.

Po zapoznaniu się z przewodnikiem nauczyciel będzie miał do dyspozycji 15 zestawów edukacyjnych (materiały on-line do pobrania). W ramach programu przygotowaliśmy:

– aż 15 gotowych scenariuszy lekcji profilaktycznych
(po 5 na każdy etap edukacyjny: klasy 1-3, 4-6 oraz 7-8),
– bogaty zestaw kart pracy, gier i materiałów pomocniczych dla uczniów
– ankiety ewaluacyjne (wstępne i końcowe), dzięki którym zmierzysz skuteczność swoich działań,
– dyplomy dla uczniów za uczestnictwo w lekcjach profilaktycznych.

Aby jeszcze mocniej zaangażować uczniów, do programu dołączyliśmy propozycje konkursów, które mają charakter dodatkowy. Szkoła lub gmina może je zrealizować samodzielnie, w dogodnym dla siebie terminie, jako kreatywne podsumowanie zajęć. Konkursy bezpośrednio nawiązują do tematyki poruszanej w trakcie realizacji programu. 

  1. Konkurs Drużyna Z KLASĄ (dla uczniów klas 1-3)
    Zadanie konkursowe: stworzenie dużego, wspólnego plakatu klasowego. Każde dziecko tworzy jeden „puzzel” – rysunek przedstawiający jego samego i jego „supermoc” (np. talent, dobra cecha). Następnie wszystkie puzzle są łączone w jedną całość, pokazując, że siła drużyny tkwi w różnorodności.
  2. Konkurs Chmura DOBRYCH SŁÓW (dla uczniów klas 4-6)
    Zadanie konkursowe: stworzenie przez każdą klasę części dużej, kinetycznej rzeźby (mobila), która zawiśnie w centralnym punkcie szkoły. Każda klasa tworzy chmurę (np. z kropelkami deszczu). Na kropelkach deszczu zamieszcza „dobre słowa”, które sprzyjają budowaniu relacji.
  3. Konkurs Rozumiemy, dostrzegamy, reagujemy (dla uczniów klas 7-8)
    Zadanie konkursowe: stworzenie przez zespoły klasowe szkolnej kampanii plakatowej pod hasłem „Rozumiemy, dostrzegamy, reagujemy”. Każdy zespół ma za zadanie przygotować serię trzech spójnych plakatów, z których każdy ilustruje jedno hasło: rozumienie emocji, dostrzeganie krzywdy i reagowanie na przemoc.

Konspekty lekcji:

Moduł, oparty na metodzie bajkoterapii i zabawy, buduje fundamenty bezpiecznych relacji. Uczniowie, poprzez angażujące historie i kreatywne zadania, uczą się akceptacji, rozumienia emocji i znaczenia współpracy.

1. Czy różnice muszą dzielić? – czyli o tym, że każdy z nas jest wyjątkowy
Cel zajęć: integracja grupy, budowanie postawy akceptacji dla różnorodności i tolerancji.
2. Każdy z nas swoje prawa ma – czyli o tym czym są prawa dziecka i z jakiego powodu ich przestrzeganie jest tak ważne?
Cel zajęć: zapoznanie uczniów z prawami dziecka i kształtowanie świadomości posiadania własnych praw.
3. W świecie emocji szczególne ma miejsce – czyli o złości w naszym życiu
Cel zajęć: rozwijanie umiejętności rozpoznawania, nazywania oraz wyrażania emocji, w tym złości.
4. Czy tylko państwa mają granice? – czyli o dziecięcych granicach słów kilka
Cel zajęć: przekazanie wiedzy na temat granic osobistych oraz rozwijanie umiejętności ich ochrony.
5. Jesteśmy drużyną – razem możemy przezwyciężyć wszystko
Cel zajęć: zwiększenie wiedzy na temat przemocy rówieśniczej i rozwijanie umiejętności reagowania oraz szukania pomocy.

Moduł dla starszych uczniów koncentruje się na analizie konkretnych form przemocy i budowaniu strategii zaradczych. Poprzez pracę z metaforą, analizę ilustracji i grupowe projekty, uczniowie uczą się, jak być odpowiedzialnym członkiem cyfrowej i realnej społeczności.

1. Różni, ale równi – o akceptacji, współdziałaniu i sile drużyny.
Cel zajęć: integracja zespołu klasowego i kształtowanie postawy otwartości, empatii i szacunku.
2. Złość ma olbrzymią moc – jak ją zrozumieć i wyrazić w bezpieczny sposób?
Cel zajęć: pogłębienie świadomości na temat złości oraz rozwijanie umiejętności jej bezpiecznego wyrażania.
3. Moje ciało jest pod ochroną – o granicach i prawach, które chronią każdego z nas.
Cel zajęć: uświadomienie uczniom, czym jest przemoc fizyczna i wzmacnianie postawy reagowania na nią.
4. Niechciani wśród swoich – o wykluczeniu i samotności w relacjach rówieśniczych.
Cel zajęć: uświadomienie, czym jest przemoc psychiczna (emocjonalna) i rozwijanie umiejętności rozpoznawania jej form.
5. Wirtualny świat, a jednak emocje prawdziwe – jak powiedzieć STOP cyberprzemocy?
Cel zajęć: zapoznanie z definicją cyberprzemocy i kształtowanie postawy odpowiedzialności w sieci.

Moduł dla najstarszych uczniów to pogłębiona analiza zjawiska przemocy rówieśniczej, która skupia się na budowaniu dojrzałej odpowiedzialności za atmosferę w zespole. Poprzez angażujące warsztaty, uczniowie uczą się rozumieć złożone przyczyny konfliktów, świadomie zarządzać emocjami oraz reagować na różne formy przemocy, w tym cyberprzemoc. Celem jest przekształcenie klasy w świadomy i zintegrowany zespół, w którym różnorodność jest siłą, a każdy członek czuje się bezpiecznie.

1. Każdy inny, wszyscy ważni – tworzymy drużynę marzeń
Cel zajęć: integracja grupy, budowanie postawy akceptacji dla różnorodności oraz stworzenie bezpiecznej przestrzeni opartej na wzajemnym zaufaniu i szacunku.
2. Gdy we mnie kipi – o złości i sposobach na konflikty
Cel zajęć: pogłębienie świadomości na temat złości jako naturalnej emocji oraz rozwijanie umiejętności jej bezpiecznego wyrażania i konstruktywnego rozwiązywania konfliktów poprzez asertywną komunikację.
3. Rozumiem, dostrzegam, reaguję – o różnych obliczach przemocy i tym, co mogę z nią zrobić
Cel zajęć: zwiększenie świadomości na temat różnych form przemocy (w tym psychicznej i relacyjnej) oraz rozwijanie umiejętności ochrony granic osobistych i reagowania w sytuacjach, gdy są one naruszane.
4. W cyfrowej dżungli – jak nie wpaść w pułapki cyfrowego świata i wykorzystać potencjał internetu?
Cel zajęć: zapoznanie uczniów z definicją i formami cyberprzemocy oraz kształtowanie postawy odpowiedzialności i proaktywnego reagowania na zagrożenia w sieci.
5. Jesteśmy drużyną – razem możemy osiągnąć wszystko
Cel zajęć: podsumowanie i utrwalenie zdobytej wiedzy poprzez realizację grupowego projektu, który integruje zespół i wzmacnia poczucie sprawczości oraz współodpowiedzialności za relacje w klasie.

II. Uzależnienia (1 h)

Pakiet klasyczny
materiały drukowane

Oprócz zestawu materiałów on-line każda szkoła otrzyma: ulotki edukacyjne dla uczniów, ulotki edukacyjne dla rodziców, plakaty edukacyjne.

– zestaw ulotek edukacyjnych–  stanowiący podsumowanie wiedzy, pozyskiwanej przez uczniów podczas programu.  Mogą zostać udostępnione w bibliotece, świetlicy szkolnej lub innym miejscu, do którego uczęszczają uczniowie.
– ulotki edukacyjne dla rodziców informujące o treściach poruszanych z uczniami podczas lekcji profilaktycznych.
– plakaty dla szkoły zawierające treści edukacyjne.

Ulotka nr 1 – Masz prawo czuć się bezpiecznie wszędzie tam, gdzie jesteś! – ulotka dla uczniów 1-3 klasy SP – 50 szt.
Ulotka nr 2 – Gdziekolwiek jesteś – masz prawo czuć się bezpiecznie! – ulotka dla uczniów 4-6 klasy SP – 50 szt.
Ulotka nr 3 – Zrozum, dostrzeż, zareaguj – o różnych obliczach przemocy i tym, co możesz z nią zrobić – ulotka dla uczniów 7-8 klasy  SP – 50 szt.
Ulotka nr 4 – Twoje dziecko cierpi. Co zrobić, gdy dziecko jest krzywdzone przez swoich rówieśników? – ulotka dla rodziców – 50 szt.
Plakat – Jesteśmy drużyną – razem możemy osiągnąć wszystko! – plakat dla uczniów – 2 szt.

Jak zgłosić szkołę do programu?

Szkoła / samorząd może:

II. Uzależnienia (1 h)

Przysłać wypełniony formularz zamówienia.

Złożyć zamówienie w sklepie internetowym. 

Złożyć zamówienie telefonicznie.