Wstecz

Aktywni, nie naiwni!

EDUProfilaktyka

Program o uzależnieniach behawioralnych

Autorki programu:

Dominika Wesołowska – pedagożka, mediatorka rodzinna, terapeutka systemowa w procesie certyfikacji. Absolwentka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Członkini Stowarzyszenia Komitet Ochrony Praw Dziecka. Członkini nadzwyczajna Wielkopolskiego Towarzystwa Terapii Systemowej, gdzie poszerza swoją wiedzę i kompetencje. Pracuje z dziećmi, młodzieżą i ich rodzinami/opiekunami, współpracuje z instytucjami wspierającymi rodziny i szkołami, prowadzi grupy psychoedukacyjne dla dzieci i młodzieży, tworzy programy profilaktyczne.

Sylwia Pittner – psycholożka, absolwentka SWPS-u, terapeutka systemowa (w procesie certyfikacji) w Wielkopolskim Towarzystwie Terapii Systemowej, trenerka szkoły dla rodziców i wychowawców, mediatorka rodzinna, autorka programów profilaktycznych. Przez lata pracująca z rodzinami w kryzysie rozstania i kobietami doświadczającymi przemocy. Obecnie związana z Jeżyckim Centrum Zdrowia Psychicznego w Poznaniu, gdzie prowadzi terapię dzieci i młodzieży, dorosłych i rodzinną oraz Fundacją AKME, gdzie prowadzi warsztaty dla rodziców.

Narzędzia do realizacji programu:

Na potrzeby realizacji programu powstała platforma edukacyjna szkola.eduprofilaktyka.pl. Szkole, która zdecyduje się na uczestnictwo w programie, zostanie założone indywidualne konto (zabezpieczone loginem i hasłem). Konto będzie aktywne przez okres 12 miesięcy. Na koncie będą dostępne zestawy materiałów edukacyjnych (Pakiet startowy nr 1 – materiały on-line) umożliwiające przeprowadzenie kompleksowych zajęć profilaktycznych w szkole. Oprócz materiałów on-line szkoła otrzyma również zestaw materiałów drukowanych (Pakiet startowy nr 2 – materiały drukowane) – ulotki dla uczniów oraz rodziców, plakaty).

Jaki jest koszt przystąpienia do programu?

Dostęp do programu sprzedawany jest w planach subskrypcyjnych (12-miesięcznych). Koszt przystąpienia 1 szkoły/placówki do programu wynosi 500 zł netto (615 zł brutto). Kwota 615 zł pozwala szkole na realizację programu w okresie 12 miesięcy od uruchomienia konta na platformie szkoła.eduprofilaktyka.pl. Po upływie tego terminu subskrypcja zostanie automatycznie anulowana (nie będzie naliczana żadna dodatkowa opłata).

Jaka jest grupa docelowa
programu?

Uczniowie szkół podstawowych (I-VIII klasa)

Cele programu:

Utrwalenie wiedzy uczniów na temat korzyści płynących z prowadzenia zdrowego stylu życia. Wskazanie, co wspomaga pracę naszego mózgu, a co jej szkodzi. Rozróżnienie bezpiecznych i niebezpiecznych zachowań (grożących uzależnieniem behawioralnym).

Zdobycie wiedzy przez uczniów o mechanizmach uzależnienia behawioralnego oraz o bezpiecznych sposobach na poprawę nastroju. 

Zapoznanie uczniów z tematyką związaną z uzależnieniami behawioralnymi w kontekście zakupoholizmu.

Zdobycie wiedzy przez uczniów, jak działa uzależnienie behawioralne związane z uzależnieniem od smartfona.

 Zdobycie wiedzy przez uczniów, jak działa uzależnienie behawioralne związane z grami cyfrowymi.

Uświadomienie uczniom, że bezpieczne przeżywanie emocji może być czynnikiem chroniącym przed kompulsywnymi zachowaniami, tym samym od uzależnień behawioralnych.

Nauka organizacji czasu, aby budować sprawczość i unikać zachowań kompulsywnych mogących prowadzić do uzależnień behawioralnych.

Pakiet startowy nr 1
materiały on-line

Wszystkie materiały stanowiące PAKIET STARTOWY NR 1 będą dostępne w wersji scyfryzowanej. Nauczyciel będzie mógł dowolnie korzystać z materiałów przez cały okres programu (12 miesięcy od momentu przystąpienia do programu). Dzięki temu będzie mógł bez ograniczeń pobierać materiały, korzystać z nich w domu, przygotowując się do zajęć, drukować w ilości dostosowanej do potrzeb swojej klasy.

Przed rozpoczęciem zajęć profilaktycznych nauczyciel może zapoznać się z przewodnikiem dydaktycznym wprowadzającym do realizacji programu. W przewodniku są wymienione cele programowe oraz opis wszystkich materiałów edukacyjnych, wchodzących w skład zestawu.

Po zapoznaniu się z przewodnikiem nauczyciel będzie miał do dyspozycji 9 zestawów edukacyjnych (materiały on-line do pobrania). W ramach programu przygotowaliśmy:

– 9 konspektów lekcji
– 23 różne arkusze ćwiczeniowe dla uczniów
– ankiety ewaluacyjne dla nauczycieli
– dyplomy dla uczniów za uczestnictwo w lekcjach profilaktycznych

Konspekty lekcji:

1. Zielone wygrywa, czerwone przegrywa
Cel zajęć: zdobycie wiedzy na temat korzyści i zagrożeń związanych z
korzystaniem z ekranów.
2. Trzy kolory
Cel zajęć: utrwalenie wiedzy na temat korzyści płynących ze zdrowego stylu życia. Zaznajomienie z terminem uzależnień behawioralnych oraz zagrożeń z nich wynikających.
3. Zdrowa głowa
Cel zajęć: zdobycie wiedzy na temat tego, co wspomaga pracę naszego mózgu, a co jej szkodzi. Rozróżnienie bezpiecznych i niebezpiecznych zachowań (grożących uzależnieniem behawioralnym).

4. Sam nagrodę sobie dam!
Cel zajęć: młodzież zdobywa wiedzę na temat tego, jak działa uzależnienie behawioralne związane z grami cyfrowymi.
5. Mój dzień
Cel zajęć: uczniowie zdobywają wiedzę na temat tworzenia się mechanizmu uzależnienia behawioralnego.
6. Mój plan
Cel zajęć: uczniowie uczą się organizacji czasu, aby budować sprawczość i unikać zachowań kompulsywnych mogących prowadzić do uzależnień behawioralnych.

7. Dzień dobry
Cel zajęć: uczniowie uczą się, jak konstruktywnie zarządzać swoim czasem, co pozwala im budować uważność, poczucie sprawczości, redukować stres oraz zmniejszać ryzyko uzależnień behawioralnych poprzez kontrolowanie podejmowanych działań.
8. Przeżywam, wygrywam!
Cel zajęć: uświadomienie uczniom, że bezpieczne przeżywanie emocji może być czynnikiem wspierającym ich funkcjonowanie, w tym chroniącym ich przed kompulsywnymi zachowaniami, tym samym od uzależnień behawioralnych.
9. Szczęście na wyprzedaży
Cel zajęć: uczniowie zapoznają się z tematyką związaną z uzależnieniami behawioralnymi w kontekście zakupoholizmu.

II. Uzależnienia (1 h)

Pakiet startowy nr 2
drukowane

Oprócz zestawu materiałów multimedialnych każda szkoła otrzyma: ulotki edukacyjne dla uczniów, ulotki edukacyjne dla rodziców, plakaty edukacyjne.

– zestaw ulotek edukacyjnych–  stanowiący podsumowanie wiedzy, pozyskiwanej przez uczniów podczas programu.  Mogą zostać udostępnione w bibliotece, świetlicy szkolnej lub innym miejscu, do którego uczęszczają uczniowie.
– ulotki edukacyjne dla rodziców informujące o treściach poruszanych z uczniami podczas lekcji profilaktycznych.
– plakaty dla szkoły zawierające treści edukacyjne.

Ulotka nr 1 – Jak dbać o mózg? (dla uczniów 1-3 klasy SP) – 50 szt.
Ulotka nr 2 – Czas ekranowy. Mam to pod kontrolą! (dla uczniów 4-6 klasy SP) – 50 szt.
Ulotka nr 3 – Fonoholizm. Nie daj się złapać! (dla uczniów 7-8 klasy SP) – 50 szt.
Ulotka nr 4 – Uzależnienia behawioralne. Co warto wiedzieć? (dla rodziców) – 50 szt.
Plakat nr 1 – Smartfon?
Mam go pod kontrolą! (dla uczniów) – 2 szt.
Plakat nr 2 – Zdrowa głowa, energii doda! (dla uczniów) – 2 szt.

Jak zgłosić szkołę do programu?

Szkoła / samorząd może:

II. Uzależnienia (1 h)

Przysłać wypełniony formularz zamówienia.

Złożyć zamówienie w sklepie internetowym. 

Złożyć zamówienie telefonicznie.