Wstecz

Wybierz mądrze – myśl i działaj!

EDUProfilaktyka

Program w zakresie przeciwdziałania uzależnieniom od substancji psychoaktywnych, uzależnieniom behawioralnym, uzależnieniom od alkoholu oraz przeciwdziałania przemocy.

Autorki programu:

Dominika Wesołowska – pedagożka, mediatorka rodzinna, terapeutka systemowa w procesie certyfikacji. Absolwentka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Członkini Stowarzyszenia Komitet Ochrony Praw Dziecka. Członkini nadzwyczajna Wielkopolskiego Towarzystwa Terapii Systemowej, gdzie poszerza swoją wiedzę i kompetencje. Pracuje z dziećmi, młodzieżą i ich rodzinami/opiekunami, współpracuje z instytucjami wspierającymi rodziny i szkołami, prowadzi grupy psychoedukacyjne dla dzieci i młodzieży, tworzy programy profilaktyczne.

Sylwia Pittner – psycholożka, absolwentka SWPS-u, terapeutka systemowa (w procesie certyfikacji) w Wielkopolskim Towarzystwie Terapii Systemowej, trenerka szkoły dla rodziców i wychowawców, mediatorka rodzinna, autorka programów profilaktycznych. Przez lata pracująca z rodzinami w kryzysie rozstania i kobietami doświadczającymi przemocy. Obecnie związana z Jeżyckim Centrum Zdrowia Psychicznego w Poznaniu, gdzie prowadzi terapię dzieci i młodzieży, dorosłych i rodzinną oraz Fundacją AKME, gdzie prowadzi warsztaty dla rodziców.

Narzędzia do realizacji programu:

Na potrzeby realizacji programu powstała platforma edukacyjna szkola.eduprofilaktyka.pl. Szkole, która zdecyduje się na uczestnictwo w programie, zostanie założone indywidualne konto (zabezpieczone loginem i hasłem). Konto będzie aktywne przez okres 12 miesięcy. Na koncie będą dostępne zestawy materiałów edukacyjnych (Pakiet startowy nr 1 – materiały on-line) umożliwiające przeprowadzenie kompleksowych zajęć profilaktycznych w szkole. Oprócz materiałów on-line szkoła otrzyma również zestaw materiałów drukowanych (Pakiet startowy nr 2 – materiały drukowane) –  ulotki dla uczniów oraz rodziców, plakaty).

Jaki jest koszt przystąpienia do programu?

Dostęp do programu sprzedawany jest w planach subskrypcyjnych (12-miesięcznych). Koszt przystąpienia 1 szkoły/placówki do programu wynosi 600 zł netto (738 zł brutto). Kwota 738 zł pozwala szkole na realizację programu w okresie 12 miesięcy od uruchomienia konta na platformie szkola.eduprofilaktyka.pl. Po upływie tego terminu subskrypcja zostanie automatycznie anulowana (nie będzie naliczana żadna dodatkowa opłata).

Jaka jest grupa docelowa
programu?

Uczniowie szkół ponadpodstawowych (I-IV klas/I-V klasa).

Cele programu:

Uczniowie zdobywają wiedzę na temat gaslightingu – formy przemocy emocjonalnej, która polega na manipulacji wywołującej zwątpienie w swoje oceny i osądy.

Uczniowie zdobywają wiedzę na temat hejtu – formy cyberprzemocy i jego konsekwencji.

Uczniowie zapoznają się z tematyką związaną z uzależnieniami behawioralnymi w kontekście zakupoholizmu.

Uczniowie zdobywają wiedzę o bezpiecznym pozyskiwaniu hormonów szczęścia (techniki body to brain).

Uczniowie zdobywają wiedzę na tematy związane z przemocą rówieśniczą, jak ją rozpoznawać i gdzie mogą poszukiwać pomocy.

Uczniowie zdobywają wiedzę na temat tworzenia się mechanizmu uzależnienia od alkoholu.

Uczniowie zdobywają wiedzę jak
w konstruktywny sposób zarządzać czasem, budować poczucie sprawczości, redukować stres
i zmniejszać ryzyko uzależnień behawioralnych poprzez kontrolę podejmowanych czynności.

Zdobycie wiedzy przez uczniów
na temat skutków spożywania substancji psychoaktywnych.

Uczniowie zdobywają wiedzę na temat faktów i mitów dotyczących spożywania alkoholu, aby dać im możliwość podejmowania racjonalnych decyzji w przyszłości, opartych na faktach, a nie na przekonaniach.

Uczniowie zdobywają wiedzę na temat stereotypów i mitów dotyczących osoby uzależnionej.

Uczniowie uczą się, jak
w bezpieczny sposób przeżywać radość i smutek, co jest czynnikiem chroniącym przed uzależnieniami behawioralnymi.

Kształtowanie wśród uczniów asertywnych postaw jako czynnik chroniący przed uzależnieniem od substancji psychoaktywnych.

Pakiet startowy nr 1
materiały on-line

Wszystkie materiały stanowiące PAKIET STARTOWY NR 1 będą dostępne w wersji scyfryzowanej. Nauczyciel będzie mógł dowolnie korzystać z materiałów przez cały okres programu (12 miesięcy od momentu przystąpienia do programu). Dzięki temu będzie mógł bez ograniczeń pobierać materiały, korzystać z nich w domu, przygotowując się do zajęć, drukować w ilości dostosowanej do potrzeb swojej klasy.

Przed rozpoczęciem zajęć profilaktycznych nauczyciel może zapoznać się z przewodnikiem dydaktycznym wprowadzającym do realizacji programu. W przewodniku są wymienione cele programowe oraz opis wszystkich materiałów edukacyjnych, wchodzących w skład zestawu.

Po zapoznaniu się z przewodnikiem nauczyciel będzie miał do dyspozycji 12 zestawów edukacyjnych (materiały on-line do pobrania). W ramach programu przygotowaliśmy:

– 12 konspektów lekcji
– 36 różnych arkuszy ćwiczeniowych dla uczniów
– ankiety ewaluacyjne dla nauczycieli
– dyplomy dla uczniów za uczestnictwo w lekcjach profilaktycznych

Konspekty lekcji:

Gaslighting
Cel zajęć: nabycie umiejętności rozpoznawania przemocy w relacjach.
Hej, Ty! – cyberprzemoc
Cel zajęć: uwrażliwienie na zagadnienie hejtu – formy cyberprzemocy i jego konsekwencji
Bullying
Cel zajęć: rozpoznawanie form przemocy rówieśniczej i jej konsekwencji.

Błędne koło
Cel zajęć: uczniowie zdobywają wiedzę na temat tworzenia się mechanizmu uzależnienia.
Alkohol – fakty i mity
Cel zajęć: uczniowie zdobywają wiedzę na temat faktów i mitów dotyczących spożywania alkoholu.
W krzywym zwierciadle
Cel zajęć: uczniowie zdobywają wiedzę na temat stereotypów i mitów dotyczących osoby uzależnionej.

Self(ie) control
Cel zajęć: nauka organizacji czasu, aby budować sprawczość, która pomoże zmniejszyć ryzyko uzależnień behawioralnych poprzez kontrolę podejmowanych czynności.
Między piekłem a niebem
Cel zajęć: zdobycie wiedzy, jak w bezpieczny sposób przeżywać radość oraz smutek i co jest czynnikiem chroniącym przed uzależnieniami
behawioralnymi.
Mieć, czy być?
Cel zajęć: uczniowie zapoznają się z tematyką związaną z uzależnieniami behawioralnymi w kontekście zakupoholizmu.

Dobrze mi!
Cel zajęć: zdobycie umiejętności pomagających poradzić sobie ze stresem i brakiem energii oraz obniżających napięcie bez używania środków uspokajających albo pobudzających (środków psychoaktywnych).
(Nie) zabawa
Cel zajęć: uświadomienie uczniom szkodliwości środków psychoaktywnych i ich negatywnego wpływu na relacje.
Challenge accepted?
Cel zajęć: kształtowanie asertywnych postaw służących umiejętnemu odmawianiu w sytuacjach presji rówieśniczej.

II. Uzależnienia (1 h)

Pakiet startowy nr 2
materiały drukowane

Oprócz zestawu materiałów on-line każda szkoła otrzyma: ulotki edukacyjne dla uczniów, ulotki edukacyjne dla rodziców, plakaty edukacyjne.

– zestaw ulotek edukacyjnych–  stanowiący podsumowanie wiedzy, pozyskiwanej przez uczniów podczas programu.  Mogą zostać udostępnione w bibliotece, świetlicy szkolnej lub innym miejscu, do którego uczęszczają uczniowie.
– ulotki edukacyjne dla rodziców informujące o treściach poruszanych z uczniami podczas lekcji profilaktycznych.
– plakaty dla szkoły zawierające treści edukacyjne.

Ulotka nr 1 – Alkohol. Co warto wiedzieć? (dla uczniów) – 50 szt.
Ulotka nr 2 – Kilka słów o przemocy (dla uczniów) – 50 szt.
Ulotka nr 3 – Narkotyki? Nie ma takiej opcji (dla uczniów) – 50 szt.
Ulotka nr 4 – Smutek i radość. To nasi sprzymierzeńcy (dla uczniów) – 50 szt.
Ulotka nr 5 – Alkohol? Przemoc? Wiedzieć, by chronić! (dla rodziców) – 50 szt.
Ulotka nr 6 – Narkotyki? Uzależnienia behawioralne? Wiedzieć, by chronić! (dla rodziców) – 50 szt.
Plakat nr 1 – Hejt to słabość, nie siła! (dla uczniów) – 2 szt.
Plakat nr 2 – Masz problemy? (dla uczniów) – 2 szt.
Plakat nr 3 – Alkohol? Nie, dzięki! (dla uczniów) – 2 szt.
Plakat nr 4  – Mieć czy być? (dla uczniów) – 2 szt.

Jak zgłosić szkołę do programu?

Szkoła / samorząd może:

II. Uzależnienia (1 h)

Przysłać wypełniony formularz zamówienia.

Złożyć zamówienie w sklepie internetowym. 

Złożyć zamówienie telefonicznie.