Wstecz

Czuję. Decyduję. Działam

EDUProfilaktyka

Program o przeciwdziałaniu uzależnienia od alkoholu

Autorka programu:

Aleksandra Rejniak – psycholożka i terapeutka systemowej terapii rodzin. Ukończyła psychologię społeczną w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie oraz studia podyplomowe z zakresu interwencji kryzysowej i pomocy psychologiczno-pedagogicznej na Uniwersytecie Jana Kochanowskiego w Kielcach. Specjalizuje się w terapii systemowej rodzin i par, a także w diagnozie i terapii dzieci oraz młodzieży z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Doświadczenie zawodowe zdobywała m.in. podczas wieloletniej współpracy z Poradnią Polskiego Towarzystwa Zapobiegania Narkomanii w Bydgoszczy, gdzie prowadziła terapię indywidualną i rodzinną. Realizatorka programu wczesnej interwencji FreD goes net, skierowanego do młodzieży eksperymentującej z alkoholem i substancjami
psychoaktywnymi. Pracuje również jako psycholożka szkolna, Zajmuje się wsparciem psychologicznym oraz terapią dzieci i młodzieży, szczególnie w obszarze zaburzeń ze spektrum
autyzmu, trudności emocjonalnych, zaburzeń zachowania,
problemów szkolnych i interwencją kryzysową.

Narzędzia do realizacji programu:

Na potrzeby realizacji programu powstała platforma edukacyjna szkola.eduprofilaktyka.pl. Szkole, która zdecyduje się na uczestnictwo w programie, zostanie założone indywidualne konto (zabezpieczone loginem i hasłem). Konto będzie aktywne przez okres 12 miesięcy. Na koncie będą dostępne zestawy materiałów edukacyjnych (Pakiet interaktywny – materiały cyfrowe) umożliwiające przeprowadzenie kompleksowych zajęć profilaktycznych w szkole. Oprócz materiałów on-line szkoła otrzyma również zestaw materiałów drukowanych (Pakiet klasyczny – materiały drukowane) – ulotki dla uczniów oraz rodziców, plakaty).

Jaki jest koszt przystąpienia do programu?

Dostęp do programu sprzedawany jest w planach subskrypcyjnych (12-miesięcznych). Koszt przystąpienia 1 szkoły/placówki do programu wynosi 500 zł netto (615 zł brutto). Kwota 615 zł pozwala szkole na realizację programu w okresie 12 miesięcy od uruchomienia konta na platformie szkola.eduprofilaktyka.pl. Po upływie tego terminu subskrypcja zostanie automatycznie anulowana (nie będzie naliczana żadna dodatkowa opłata).

Jaka jest grupa docelowa
programu?

Uczniowie szkoły podstawowej (I-VIII klasa)

Cele programu:

Zbudowanie u uczniów solidnego poczucia własnej wartości, opartego na świadomości ich mocnych stron, talentów i zasobów.

Nauczenie uczniów rozpoznawania, nazywania
i bezpiecznego wyrażania emocji, co jest fundamentem odporności psychicznej.

Umożliwienie uczniom zrozumienia, jak ważna jest współpraca w grupie, oraz nauczenie ich konstruktywnego rozwiązywania konfliktów.

Rozwinięcie u uczniów umiejętności krytycznego myślenia, dzięki której nauczą się analizować przekazy medialne i reklamy.

Wzmocnienie u uczniów asertywności, aby świadomie i z szacunkiem dla siebie odmawiali w sytuacjach presji rówieśniczej. Uświadomienie, że dbanie o siebie i podejmowanie świadomych decyzji to ich największa siła chroniąca przed ryzykownymi zachowaniami.

Przekazanie uczniom rzetelnej wiedzy na temat mechanizmu uzależnienia i realnych konsekwencji picia alkoholu.

Pakiet cyfrowy
materiały interaktywne

Wszystkie materiały stanowiące PAKIET CYFROWY będą dostępne w wersji on-line. Nauczyciel będzie mógł dowolnie korzystać z materiałów przez cały okres programu (12 miesięcy od momentu przystąpienia do programu). Dzięki temu będzie mógł bez ograniczeń pobierać materiały, korzystać z nich w domu, przygotowując się do zajęć, drukować w ilości dostosowanej do potrzeb swojej klasy.

Przed rozpoczęciem zajęć profilaktycznych nauczyciel może zapoznać się z przewodnikiem dydaktycznym wprowadzającym do realizacji programu. W przewodniku są wymienione cele programowe oraz opis wszystkich materiałów edukacyjnych, wchodzących w skład zestawu.

Po zapoznaniu się z przewodnikiem nauczyciel będzie miał do dyspozycji 15 zestawów edukacyjnych (materiały on-line do pobrania). W ramach programu przygotowaliśmy:

– aż 15 gotowych scenariuszy lekcji profilaktycznych
(po 5 na każdy etap edukacyjny: klasy 1-3, 4-6 oraz 7-8),
– bogaty zestaw kart pracy, gier i quizów dla uczniów,
– ankiety ewaluacyjne (wstępne i końcowe), dzięki którym zmierzysz skuteczność swoich działań,
– dyplomy dla uczniów za uczestnictwo w lekcjach profilaktycznych.

Aby jeszcze mocniej zaangażować uczniów, do programu dołączyliśmy propozycje konkursów, które mają charakter dodatkowy. Szkoła lub gmina może je zrealizować samodzielnie, w dogodnym dla siebie terminie, jako kreatywne podsumowanie zajęć. Konkursy bezpośrednio nawiązują do tematyki poruszanej w trakcie realizacji programu. 

  1. Konkurs Nowa przygoda Delfina Nalu (dla uczniów klas 1-3)
    Zadanie konkursowe: stworzenie krótkiej historii obrazkowej lub komiksu (3-4 rysunki) o nowej przygodzie delfina Nalu. W historii bohater musi wykorzystać jedną z umiejętności poznanych na zajęciach, np. asertywność lub współpracę.
  2. Konkurs Anty(reklama) (dla uczniów klas 4-6)
    Zadanie konkursowe: stworzenie „kontr-reklamy” będącej parodią lub wersją reklamy niezdrowego produktu, która pokazuje prawdę o jego realnych skutkach i demaskuje techniki perswazji.
  3. Konkurs Za głosem nastolatka (dla uczniów klas 7-8)
    Zadanie konkursowe: stworzenie autorskiego minimagazynu (tzw. „zina”) w formie papierowej lub cyfrowej, poświęconego jednemu z kluczowych tematów programu. Praca może łączyć różne formy: artykuły, komiksy, wywiady czy grafiki, stanowiąc osobistą i kreatywną wypowiedź na ważny temat.

Konspekty lekcji:

W tym bloku tematycznym dzieciom towarzyszy sympatyczny delfin Nalu. Poprzez bajkoterapię, kreatywne zabawy i pracę z bohaterem, uczniowie w bezpieczny i angażujący sposób odkrywają świat emocji, relacji i swoich supermocy.

1. Moje supermoce – Co sprawia, że jestem wyjątkowy?
Cel zajęć: rozwijanie poczucia własnej wartości i świadomości własnych talentów oraz umiejętności.
2. Emocjonalny kalejdoskop – nauka rozpoznawania i wyrażania emocji
Cel zajęć: rozwijanie umiejętności rozpoznawania, nazywania i wyrażania emocji w sposób bezpieczny i akceptowalny społecznie.
3. Razem lepiej – jak współpracować i przestrzegać zasad?
Cel zajęć: zrozumienie, dlaczego warto współpracować i przestrzegać wspólnych zasad w grupie.
4. Mówię „nie” – wprowadzenie do asertywności
Cel zajęć: zrozumienie, że każdy ma prawo do wyrażania własnego zdania i poznanie sposobów mówienia „nie” w niekomfortowych sytuacjach.
5. Zdrowe nawyki – jak dbać o siebie każdego dnia
Cel zajęć: kształtowanie postawy dbania o zdrowie oraz uświadamianie, że alkohol jest substancją szkodliwą dla dzieci.

Ten blok tematyczny koncentruje się na budowaniu „tarczy ochronnej” ucznia. Poprzez pracę z metaforą superbohatera, analizę reklam, naukę komunikatu „JA” oraz gry planszowe, uczniowie zdobywają praktyczne narzędzia do radzenia sobie z presją i podejmowania świadomych decyzji.

1. Kim jestem? – budowanie poczucia własnej wartości i tożsamości
Cel zajęć: rozwijanie pozytywnego obrazu siebie i wzmacnianie poczucia własnej wartości.
2. Media a moje decyzje – jak reklamy wpływają na nasze wybory
Cel zajęć: kształtowanie umiejętności krytycznego odbioru przekazów medialnych.
3. Siła słów – jak mówić „nie” i być sobą w grupie
Cel zajęć: rozwijanie umiejętności komunikacji i asertywnego reagowania na presję rówieśniczą.
4. Emocje pod kontrolą – sposoby radzenia sobie ze stresem
Cel zajęć: rozwijanie umiejętności rozpoznawania emocji i poznawanie sposobów radzenia sobie ze stresem.
5. Mechanizm uzależnienia – podstawowe informacje o alkoholu i jego skutkach
Cel zajęć: zwiększenie wiedzy o działaniu alkoholu, jego wpływie na organizm i zagrożeniach związanych z uzależnieniem.

Moduł dla najstarszych uczniów kładzie nacisk na krytyczne myślenie i pogłębioną refleksję. Uczniowie analizują studia przypadków, konfrontują fakty z mitami na temat alkoholu, a także pracują nad świadomym kształtowaniem swojej tożsamości i wartości.

1. Kim chcę być? – budowanie poczucia własnej wartości i tożsamości
Cel zajęć: wzmacnianie poczucia tożsamości i wartości własnej oraz świadomości tego, co mnie określa.
2. Fakty i mity – jak media kształtują obraz alkoholu
Cel zajęć: rozwijanie umiejętności krytycznego odbioru przekazów medialnych i stereotypów związanych z alkoholem.
3. Emocje a decyzje – jak nie pozwolić, by stres wpływał na nasze wybory
Cel zajęć: rozwijanie umiejętności rozpoznawania wpływu emocji na decyzje oraz poznawanie sposobów radzenia sobie ze stresem.
4. Skutki sięgania po alkohol – konsekwencje zdrowotne, społeczne i psychologiczne
Cel zajęć: zwiększenie świadomości na temat realnych konsekwencji spożywania alkoholu.
5. Asertywność w praktyce – jak mówić „nie” i nie stracić w oczach innych
Cel zajęć: nauka asertywności, czyli umiejętności wyrażania swoich potrzeb, opinii i granic z szacunkiem dla siebie i innych.

II. Uzależnienia (1 h)

Pakiet klasyczny
materiały drukowane

Oprócz zestawu materiałów on-line każda szkoła otrzyma: ulotki edukacyjne dla uczniów, ulotki edukacyjne dla rodziców, plakaty edukacyjne.

– zestaw ulotek edukacyjnych–  stanowiący podsumowanie wiedzy, pozyskiwanej przez uczniów podczas programu.  Mogą zostać udostępnione w bibliotece, świetlicy szkolnej lub innym miejscu, do którego uczęszczają uczniowie.
– ulotki edukacyjne dla rodziców informujące o treściach poruszanych z uczniami podczas lekcji profilaktycznych.
– plakaty dla szkoły zawierające treści edukacyjne.

Ulotka nr 1 – Czuję. Decyduję. Działam. Jak dbać o siebie każdego dnia? – ulotka dla uczniów 1-3 klasy SP – 50 szt.
Ulotka nr 2 – Czuję. Decyduję. Działam. O tym, jak być sobą, myśleć samodzielnie i podejmować dobre decyzje – ulotka dla uczniów 4-6 klasy SP – 50 szt.
Ulotka nr 3 – Czuję. Decyduję. Działam. Jak wybierać mądrze, dbać o siebie i budować swoją przyszłość – ulotka dla uczniów 7-8 klasy SP – 50 szt.
Ulotka nr 4 – Codzienność, która buduje – jak wspierać dziecko w rozwoju – ulotka dla rodziców klas 1-3 SP – 20 szt.
Ulotka nr 5 – Między dzieciństwem a dorastaniem – o rozwoju dziecka i profilaktyce na co dzień – ulotka dla rodziców klas 4-6 SP 20 szt.
Ulotka nr 6 – Dorastanie to wyzwanie – co warto wiedzieć i jak reagować – ulotka dla rodziców klas 7-8 SP – 20 szt.
Plakat – Czuję, decyduję, działam! – plakat dla uczniów – 2 szt.

Jak zgłosić szkołę do programu?

Szkoła / samorząd może:

II. Uzależnienia (1 h)

Przysłać wypełniony formularz zamówienia.

Złożyć zamówienie w sklepie internetowym. 

Złożyć zamówienie telefonicznie.