Wstecz

Piotr Klimczyk – asystent w Akademii Nauk Stosowanych Stefana Batorego, psycholog szkolny w Szkole Podstawowej nr 4 w Skierniewicach, UX researcher i designer w Orion Belt Games, redaktor portalu o tematyce gamingowej Grajmerki oraz popularyzator nauki jako założyciel strony Psychologia Gier Wideo. Laureat konkursu Popularyzacja – Grywalizacja organizowanego przez portal eDoktorant (edycja 2023). Badawczo zajmuje się problematyką cyberpsychologii, psychologii narracyjnej oraz psychologii wychowawczej. Rozprawę doktorską pisze na temat tożsamościotwórczych aspektów gier wideo.

1. Wprowadzenie

  • Kilka słów o prowadzącym.
  • Do kogo kierowany jest kurs (kto może skorzystać i dlaczego warto):
    • rodzic,
    • nauczyciel,
    • dzieci i młodzież,
    • samorządy.
  • Co przygotowano w ramach kursu?
    • wiedza na podstawie badań naukowych;
    • przykłady z praktyki;
    • skupienie się na grach wideo i Internecie/mediach społecznościowych;
    • korzyści i zagrożenia;
    • kultura internetowa;
    • potrzeby rozwojowe dzieci, nastolatków, dorosłych oraz seniorów;
    • mechanizmy uzależniające;
    • materiały dodatkowe;
  • Dlaczego to takie ważne, aby mówić o uzależnieniach behawioralnych?
  • Czynniki kulturowe i aprobata społeczna – dlaczego trzeba od tego zacząć?
  • Czy uzależnienie to choroba?
  • Świadomość poprzedza zmianę – gdzie szukać informacji i wsparcia?
  • Dlaczego pomimo debat w nauce nadal lepiej polegać na wnioskach badaczy i jakie są pułapki „z praktyki”.

2. Uzależnienia

  • Uzależnienia – podstawowe definicje i mechanizmy uzależnień behawioralnych.
  • Różnice między uzależnieniami behawioralnymi a uzależnieniem od substancji.
  • Podobieństwa między uzależnieniem behawioralnym a uzależnieniem od substancji.
  • Czynniki biologiczne, psychospołeczne i środowiskowe predysponujące do uzależnień behawioralnych.
  • Przykłady uzależnień behawioralnych.

3. Uzależnienia II

  • Uzależnienia behawioralne u dzieci i młodzieży – czy na pewno traktujemy je jak uzależnienia? Przykłady z praktyki gabinetowej.
  • Rola dorosłych w modelowaniu uzależnień – przykłady z praktyki gabinetowej.
  • Czy uzależnienie może być formą uczenia się? – zarys modelu uczenia się według Marka Lewisa

4. Internet i media społecznościowe

  • Media społecznościowe – założenia a rzeczywistość:
    • czy faktycznie społecznościowe?
    • polaryzacja i bańki informacyjne,
    • efekt odwrotny do zamierzonego na przykładzie aplikacji randkowych.
  • Popularne aplikacje.
  • Zagrożenia:
    • bezpośrednie,
    • pośrednie (trudniej jest być ich świadomym).
  • Czynniki uzależniające:
    • FOMO,
    • szybka gratyfikacja,
    • aprobata społeczna,
    • dostępność.
  • Problem z modelowaniem nieprawidłowej higieny cyfrowej
    • Case z praktyki.
  • Czy zakazywanie ma sens? – o teorii reaktancji
  • Internet jako narzędzie – jak z niego korzystać, aby zachować równowagę i korzyści?
  • Opis materiałów dodatkowych.

5. Gry wideo I (1 h)

  • Sylwetka gracza (na podstawie raportu European Key Facts i Power of Play).
  • Gatunki gier wideo.
  • Klasyfikacja PEGI i dlaczego jest taka ważna.
  • Gry wideo w aspekcie:
    • kultury graczy,
    • działu przemysłu,
    • ścieżki zawodowej,
    • kultury tekstu.
  • Uzależnienie od gier wideo czy uzależnienie od mechanik obecnych w grach wideo?
    • mechaniki hazardowe i inne czynniki zagrażające,
    • profilaktyka i czynniki chroniące,
    • źródło problemów czy ich objaw?

6. Gry wideo II

  • Dlaczego lepiej grać niż nie grać w gry wideo – korzyści z grania:
    • poznawcze,
    • edukacyjne,
    • społeczne,
    • rodzinne,
    • zawodowe.
  • Dlaczego rodzic powinien grać razem z dziećmi?
  • Propozycja tytułów, w które warto zagrać, z wyjaśnieniem dlaczego.

7. Opis materiałów dodatkowych

Kurs internetowy Uzależnienia behawioralne wśród dzieci i młodzieży podejmuje temat uzależnień behawioralnych ze szczególnym uwzględnieniem uzależnienia uczniów od Internetu, mediów społecznościowych oraz gier wideo.

Rodzaj kursu: kurs internetowy. Kurs dostępny na platformie kursy.eduprofilaktyka.pl

Dostęp do kursu: po zapisaniu się na kurs oraz dokonaniu opłaty użytkownik otrzymuje dożywotni dostęp do kursu. Na adres e-mail kursanta zostaną wysłane dane logowania.

Miejsce trwania kursu: kursy.eduprofilaktyka.pl

Certyfikat: użytkownik może wypełnić test końcowy. Uzyskanie pozytywnego wyniku z testu (51%) jest równoznaczne z otrzymaniem certyfikatu potwierdzającego udział w kursie.

Zawartość kursu: 6 godzin szkoleniowych w postaci materiałów wideo, uzupełnionych pomocami edukacyjnymi, tj. scenariusze lekcji, ankiety informacyjne, plansze edukacyjne.

Odbiorca: 18+ (nauczyciele, rodzice)

Start kursu: 1 października 2024