Aktywni, nie naiwni! – program profilaktyczny o przeciwdziałaniu uzależnieniom behawioralnym
Aktywni, nie naiwni! – program profilaktyczny o przeciwdziałaniu uzależnieniom behawioralnym
615.00 zł
Aktywni, nie naiwni! to program profilaktyczny dotyczący profilaktyki uzależnień behawioralnych, zaadresowany do uczniów 1–8 klasy szkoły podstawowej.
-
Zawartość programu
-
Autorzy programu
-
Cele programu
-
Narzędzia do realizacji programu
-
Opis
Każda szkoła, która przystąpi do programu, otrzyma dwa pakiety materiałów:
Pakiet startowy nr 1 – materiały on-line
- Przewodnik dla nauczycieli wprowadzający do programu,
- Scenariusze zajęć profilaktycznych dla nauczycieli – 9 konspektów lekcji
- Arkusze ćwiczeniowe dla uczniów – 23 różne arkusze ćwiczeniowe
- Arkusze dydaktyczne dla uczniów i nauczycieli (baza wiedzy),
- Ankiety ewaluacyjne dla uczniów,
- Dyplomy dla uczniów za uczestnictwo w lekcjach profilaktycznych.
Tematyka konspektów lekcji:
Klasy 1-3
- Zielone wygrywa, czerwone przegrywa
Cel zajęć: zdobycie wiedzy na temat korzyści i zagrożeń związanych z korzystaniem z ekranów. - Trzy kolory
Cel zajęć: utrwalenie wiedzy na temat korzyści płynących ze zdrowego stylu życia. Zaznajomienie
z terminem uzależnień behawioralnych oraz zagrożeń z nich wynikających. - Zdrowa głowa
Cel zajęć: zdobycie wiedzy na temat tego, co wspomaga prace naszego mózgu, a co jej szkodzi. Rozróżnienie bezpiecznych i niebezpiecznych zachowan (grożących uzależnieniem behawioralnym).
Klasy 4-6
- Sam nagrodę sobie dam!
Cel zajęć: młodzież zdobywa wiedze na temat tego, jak działa uzależnienie behawioralne związane z grami cyfrowymi. - Mój dzień
Cel zajęć: uczniowie zdobywają wiedzę na temat tworzenia się mechanizmu uzależnienia behawioralnego. - Mój plan
Cel zajęć: uczniowie uczą się organizacji czasu, aby budować sprawczość i unikać zachowań
kompulsywnych mogących prowadzić do uzależnień behawioralnych.
Klasy 7-8
- Dzień dobry
Cel zajęć: uczniowie uczą się, jak konstruktywnie zarządzać swoim czasem, co pozwala im budować
uważność, poczucie sprawczości, redukować stres oraz zmniejszać ryzyko uzależnień behawioralnych poprzez kontrolowanie podejmowanych działań. - Przeżywam, wygrywam!
Cel zajęć: uświadomienie uczniom, że bezpieczne przezywanie emocji może być czynnikiem
wspierającym ich funkcjonowanie, w tym chroniącym ich przed kompulsywnymi zachowaniami,
a tym samym od uzależnień behawioralnych. - Szczęście na wyprzedaży
Cel zajęć: uczniowie zapoznają się z tematyką związaną z uzależnieniami behawioralnymi w kontekście zakupoholizmu.
Pakiet startowy nr 2 – materiały drukowane
Oprócz zestawu materiałów on-line każda szkoła otrzyma: ulotki edukacyjne dla uczniów, ulotki edukacyjne dla rodziców, plakaty edukacyjne. Są to:
- Ulotka nr 1 – Jak dbać o mózg? (dla uczniów 1-3 klasy SP) – 50 szt.
- Ulotka nr 2 – Czas ekranowy. Mam to pod kontrolą! (dla uczniów 4-6 klasy SP) – 50 szt.
- Ulotka nr 3 – Fonoholizm. Nie daj się złapać! (dla uczniów 7-8 klasy SP) – 50 szt.
- Ulotka nr 4 – Uzależnienia behawioralne. Co warto wiedzieć? (dla rodziców) – 50 szt.
- Plakat nr 1 – Smartfon? Mam go pod kontrolą! (dla uczniów) – 2 szt.
- Plakat nr 2 – Zdrowa głowa, energii doda! (dla uczniów) – 2 szt.
Dominika Wesołowska – pedagożka, mediatorka rodzinna, terapeutka systemowa w procesie certyfikacji. Absolwentka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Członkini Stowarzyszenia Komitet Ochrony Praw Dziecka. Członkini nadzwyczajna Wielkopolskiego Towarzystwa Terapii Systemowej, gdzie poszerza swoją wiedzę i kompetencje. Pracuje z dziećmi, młodzieżą i ich rodzinami/opiekunami, współpracuje z instytucjami wspierającymi rodziny i szkołami, prowadzi grupy psychoedukacyjne dla dzieci i młodzieży, tworzy programy profilaktyczne.
Sylwia Pittner – psycholożka, absolwentka SWPS-u, terapeutka systemowa (w procesie certyfikacji) w Wielkopolskim Towarzystwie Terapii Systemowej, trenerka szkoły dla rodziców i wychowawców, mediatorka rodzinna, autorka programów profilaktycznych. Przez lata pracująca z rodzinami w kryzysie rozstania i kobietami doświadczającymi przemocy. Obecnie związana z Jeżyckim Centrum Zdrowia Psychicznego w Poznaniu, gdzie prowadzi terapię dzieci i młodzieży, dorosłych i rodzinną oraz Fundacją AKME, gdzie prowadzi warsztaty dla rodziców.
Cele do osiągnięcia:
- Utrwalenie wiedzy uczniów na temat korzyści płynących z prowadzenia zdrowego stylu życia. Wskazanie, co wspomaga pracę naszego mózgu, a co jej szkodzi. Rozróżnienie bezpiecznych i niebezpiecznych zachowań (grożących uzależnieniem behawioralnym).
- Zdobycie przez uczniów wiedzy o mechanizmach uzależnienia behawioralnego oraz o bezpiecznych sposobach na poprawę nastroju.
- Zdobycie przez uczniów wiedzy o tym, jak działa uzależnienie behawioralne związane z grami cyfrowymi.
- Zapoznanie uczniów z tematyką związaną z uzależnieniami behawioralnymi w kontekście zakupoholizmu.
- Zdobycie przez uczniów wiedzy o tym, jak działa uzależnienie behawioralne związane z uzależnieniem od smartfona.
- Uświadomienie uczniom, że bezpieczne przezywanie emocji może być czynnikiem chroniącym przed kompulsywnymi zachowaniami, a tym samym od uzależnień behawioralnych.
- Nauka organizacji czasu, aby budować sprawczość i unikać zachowań kompulsywnych mogących prowadzić do uzależnień behawioralnych.
Na potrzeby realizacji programu powstała platforma edukacyjna szkola.eduprofilaktyka.pl. Szkole, która zdecyduje się na uczestnictwo w programie, zostanie założone indywidualne konto (zabezpieczone loginem i hasłem). Konto będzie aktywne przez okres 12 miesięcy. Na koncie będą dostępne zestawy materiałów edukacyjnych (Pakiet startowy nr 1 – materiały on-line) umożliwiające przeprowadzenie kompleksowych zajęć profilaktycznych w szkole. Oprócz materiałów on-line szkoła otrzyma również zestaw materiałów drukowanych (Pakiet startowy nr 2 – materiały drukowane) – ulotki dla uczniów oraz rodziców, plakaty).
Aktywni, nie naiwni! to program profilaktyczny dotyczący profilaktyki uzależnień behawioralnych, zaadresowany do uczniów 1–8 klasy szkoły podstawowej.
Dostęp do programu sprzedawany jest w planach subskrypcyjnych (12-miesięcznych). Koszt przystąpienia 1 szkoły/placówki do programu wynosi 500 zł netto (615 zł brutto). Kwota 615 zł pozwala szkole na realizację programu w okresie 12 miesięcy od uruchomienia konta na platformie szkola.eduprofilaktyka.pl. Po upływie tego terminu subskrypcja zostanie automatycznie anulowana (nie będzie naliczana żadna dodatkowa opłata).