Kurs internetowy
Uzależnienia behawioralne wśród dzieci i młodzieży
Autor kursu: Piotr Klimczyk – asystent w Akademii Nauk Stosowanych Stefana Batorego, psycholog szkolny w Szkole Podstawowej nr 4 w Skierniewicach, UX researcher i designer w Orion Belt Games, redaktor portalu o tematyce gamingowej Grajmerki oraz popularyzator nauki jako założyciel strony Psychologia Gier Wideo. Laureat konkursu Popularyzacja – Grywalizacja organizowanego przez portal eDoktorant (edycja 2023). Badawczo zajmuje się problematyką cyberpsychologii, psychologii narracyjnej oraz psychologii wychowawczej. Rozprawę doktorską pisze na temat tożsamościotwórczych aspektów gier wideo.
Dostęp do kursu:
Kurs dostępny na platformie kursy.eduprofilaktyka.pl.
Po zapisaniu się na kurs oraz dokonaniu opłaty użytkownik otrzymuje dożywotni dostęp do kursu.
Certyfikat:
Użytkownik może wypełnić test końcowy. Uzyskanie pozytywnego wyniku z testu (51%) jest równoznaczne z otrzymaniem certyfikatu potwierdzającego udział w kursie.
Opis kursu:
Kurs podejmuje temat uzależnień behawioralnych ze szczególnym uwzględnieniem uzależnienia uczniów od Internetu, mediów społecznościowych oraz gier wideo.
Zawartość kursu:
6 godzin szkoleniowych w postaci materiałów wideo, uzupełnionych pomocami edukacyjnymi, tj. scenariusze lekcji, ankiety informacyjne, plansze edukacyjne.
Pełny zarys tematyczny:
I. Wprowadzenie (35 min)
- rodzic,
- nauczyciel,
- dzieci i młodzież,
- samorządy.
II. Uzależnienia (1 h)
- Uzależnienia – podstawowe definicje i mechanizmy uzależnień behawioralnych.
- Różnice między uzależnieniami behawioralnymi a uzależnieniem od substancji.
- Podobieństwa między uzależnieniem behawioralnym a uzależnieniem od substancji.
- Czynniki biologiczne, psychospołeczne i środowiskowe predysponujące do uzależnień behawioralnych.
- Przykłady uzależnień behawioralnych.
III. Uzależnienia II (1 h)
IV. Internet i media społecznościowe
(1 h 20 min)
- Czy zakazywanie ma sens? – o teorii reaktancji
- Internet jako narzędzie – jak z niego korzystać, aby zachować równowagę i korzyści?
II. Uzależnienia (1 h)
V. Gry wideo I (1 h 20 minut)
- Sylwetka gracza (na podstawie raportu European Key Facts i Power of Play).
- Gatunki gier wideo
- Klasyfikacja PEGI
VI. Gry wideo II (35 min)
- Dlaczego rodzic powinien grać razem z dziećmi?
- Propozycja tytułów
VII. Opis materiałów dodatkowych
Jak zgłosić się do kursu?
Szkoła/samorząd/osoba prywatna może: